Coronavirus - Vragen van verzekerden
Direct naar:
-
Om te weten waar u een mondkapje moet dragen, kunt u het best op de site van het de Rijksoverheid kijken. Hier vindt u de laatste regels over mondkapjes.
-
Wij vergoeden mondkapjes niet. Mogelijk kun je een vergoeding krijgen via je werkgever. Of zorgt je werkgever voor mondkapjes of maskers.
We hebben hier de vragen over vergoedingen, betalingen en machtigingen op een rij gezet.
-
Wij vergoeden geen speciale consulten bij prikangst. Informeer bij je GGD. Deze heeft vaak speciale prikangst-uren voor de coronaprik.
Een aantal tips van de GGD:
- Neem iemand mee die je vertrouwt.
- Neem je oortjes of koptelefoon met je muziek mee.
- Eet en drink vooraf genoeg, dan voel je je beter.
-
Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als je meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:
- Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
- Ergotherapie: maximaal 10 uur
- Diëtetiek: maximaal 7 uur
- Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona
Hou er rekening mee dat je wel eigen risico betaalt.
Je hebt een verwijzing nodig voor de behandeling.
Vergoeding voor 6 maanden
De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heb je daarna nog klachten? Dan kun je nog 6 maanden zorg krijgen. Je hebt dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.Wil je uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.
-
- Een test bij de GGD kost je niets. Ook geen eigen risico. Heb je klachten? Sinds 1 juni 2021 kan iedereen zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202.
- Vraagt de huisarts de test voor je aan? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico. Krijg je toch een zorgkostenfactuur van ons? Neem dan contact met ons op.
- Word je getest via je werkgever? Dan kost je dat je niets. Ook geen eigen risico. Je werkgever moet de test namelijk betalen. Dit staat zo in de Arbowet.
- Word je getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost je dat niets. Je betaalt ook geen eigen risico.
- Word je getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij je ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar je betaalt wel eigen risico.
Lees ook meer over vergoedingen van huisartsenzorg en laboratoria.
-
Uw behandeling werd uitgesteld door corona. En nu pakt het ziekenhuis deze weer op. Maar nu moet u nog een keer eigen risico betalen voor de behandeling. Hoe kan dat?
Ziekenhuizen maken pakketjes van behandelingen
Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een diagnose behandel combinatie (DBC).
Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC.
Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico.
Het is soms mogelijk om uw eigen risico gespreid te betalen. Bekijk hoe gespreid betalen werkt. -
Digitaal declareren gaat het snelst
Je wilt natuurlijk niet te lang wachten op de uitbetaling van je declaratie. Als je je declaratie digitaal indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn VGZbewuzt of de VGZbewuzt app.
Post blijft mogelijk langer liggen
Onze medewerkers werken thuis, als het kan. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als je je declaratie per post indient, kan dit langer duren. We hopen dat je daar begrip voor hebt. -
Digitaal aanvragen gaat het snelst
Als je je toestemming online aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit gaat heel gemakkelijk.
Post blijft mogelijk langer liggen
Onze medewerkers werken grotendeels thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best aanvragen voor toestemming (machtiging) zo snel mogelijk te verwerken. Als je je toestemming per post aanvraagt, kan dit wel langer duren. Onze excuses hiervoor.
De ziekenhuizen hebben het druk gehad. Kan je er wel naartoe? En wat als je op een wachtlijst staat?
-
Door corona is het erg druk in ziekenhuizen. Vervelend, als je wacht op een behandeling. We staan voor je klaar als je zorgadvies nodig hebt. Maar met de grote drukte is het helaas lastiger om je naar een ander ziekenhuis door te sturen waar je eerder geholpen wordt. De situatie verandert elke dag. Onze tip: check de website van jouw ziekenhuis en die van ons regelmatig.
Bekijk meer informatie over zorgadvies.
-
Spoed
Ja, bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp) kun je terecht. Wacht niet als je spoedeisende hulp nodig hebt.
- Neem eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
- Alleen als het levensbedreigend is, kun je rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.
Geen spoed
Neem dan contact op met je huisarts. Mogelijk kun je zelf iets doen aan je klachten. Of kun je digitaal contact hebben met je huisarts. Bijvoorbeeld met beeldbellen.Bekijk ook informatie van de overheid over het coronavirus en huisartsenzorg.
Ga je naar het buitenland? Of ben je buiten Nederland? Hier vind je de vragen en antwoorden over zorgkosten in het buitenland.
-
Ja, wij vergoeden als je ziek wordt in het buitenland.
Ook een coronatest vergoeden wij
Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.Lees alles over vergoedingen in het buitenland.
-
Ja, wij vergoeden ziektekosten ook in een land met code geel, oranje of rood.
Bekijk meer informatie over vergoedingen in het buitenland.
-
Kosten van overnachtingen in een hotel vergoeden wij niet. Heb je een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.
Hulp met betalen
Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen.
Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!