Polis en gegevens wijzigen bij overlijden
Een naaste overleden? We wensen je veel sterkte toe. We begrijpen dat er voor jou een intensieve tijd aanbreekt, waarin je veel moet regelen. Ook voor de zorgverzekering. Daar helpen we je graag bij.
Je hoeft niets aan ons door te geven
Bij het overlijden van je naaste beëindigen we de zorgverzekering als volgt:
- We ontvangen het overlijdensbericht automatisch binnen 10 werkdagen via de gemeente.
- We beëindigen de zorgverzekering. De beëindiging gaat in op de dag nadat je naaste is overleden.
- Je ontvangt van ons een brief als wij de polis hebben beëindigd. Hierin informeren wij je ook over de eventuele financiële afwikkeling.
Stond je bij je naaste op de polis?
Je blijft dan gewoon bij ons verzekerd. Je krijgt je eigen polis met dezelfde voorwaarden en vergoedingen. Stonden er ook kinderen op de polis? Dan komen zij bij jou op de nieuwe polis te staan. Had je naaste een collectieve zorgverzekering? Neem dan contact op met onze klantenservice. Dan kijken wij samen wat dit voor jou betekent.
Nota’s kun je nog opsturen
Het kan zijn dat je nog een nota krijgt voor jouw overleden naaste. Betaal deze zelf aan de zorgverlener en declareer de nota daarna bij ons. Dit kan gemakkelijk via de VGZbewuzt app of per post. Je kan nog tot 3 jaar na het overlijden nota’s declareren. Soms dienen zorgverleners ook rechtstreeks een rekening bij ons in. Het kan 2 jaar duren voordat wij alle rekeningen ontvangen hebben.
De declaraties betalen wij uit op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Wil je liever dat wij op een ander rekeningnummer uitbetalen? Stuur dan een brief met in ieder geval de volgende gegevens:
- Naam van je overleden naaste
- Burgerservicenummer (BSN) van je naaste
- Geboorte- en sterfdatum van je naaste
- Het oude en nieuwe rekeningnummer
- Je handtekening
Je kunt de brief en declaraties sturen naar:
VGZbewuzt
Postbus 25210
5600 RS Eindhoven
Te veel betaalde premie en eigen risico
Is er te veel premie of eigen risico betaald? Dan krijg jij dat als nabestaande terug.
Adres wijzigen
De post over de zorgverzekering van je naaste blijven wij sturen naar het bij ons bekende adres. Wil je de post op een ander adres ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Woonde je naaste in het buitenland?
Dan ontvangen wij niet automatisch het overlijdensbericht van de gemeente. Wil je in dat geval het overlijden doorgeven aan onze klantenservice?