Zorg in een ziekenhuis of kliniek

Een afspraak of behandeling in een ziekenhuis of kliniek vraagt vaak al jouw aandacht. Van tevoren en misschien ook wel daarna. Het is fijn als alles goed geregeld is. Heb je vragen over de zorg in een ziekenhuis of kliniek? Wij helpen je graag.

Vergoedingen, zorgverleners en wachttijden

Bekijk wat je vergoed krijgt, naar welke zorgverlener je kunt gaan of wat de wachttijd is.
Vergoeding ziekenhuiszorg
Voorkom financiƫle verrassingen achteraf: bekijk eerst jouw vergoedingen voor ziekenhuiszorg.
Zorgverleners met afspraak (een contract)
In onze Zorgzoeker zie je met welke ziekenhuizen en klinieken wij afspraken (een contract) hebben. En voor welke behandelingen.
Snel aan de beurt
Bekijk in onze app of je in een ander ziekenhuis of kliniek sneller geholpen kan worden. Of dichter bij huis. De keuze is aan jou.

Handig om te weten

Heb je hulp nodig? Bekijk deze tips of vraag ons om persoonlijk advies.

Ga goed voorbereid naar jouw zorgverlener

Wil jij je zo goed mogelijk voorbereiden op het gesprek met jouw zorgverlener? Bekijk dan de tips op 3goedevragen.nl.

Persoonlijk zorgadvies

Heb je een zorgvraag? En wil je persoonlijk advies? Vul dan ons digitale formulier in. Onze zorgadviseurs geven je graag advies dat past bij jouw situatie.

Antwoord op jouw vragen 

  • De meeste ziekenhuiszorg krijg je vergoed uit jouw basisverzekering. Je betaalt hiervoor wel eigen risico. Soms krijg je een vergoeding onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld als je toestemming hebt. Lees meer over de vergoeding voor ziekenhuiszorg.
  • Ja, je kunt dat zelf bepalen. Als je een voorkeur hebt, kan je dit aangeven in het gesprek met jouw huisarts. Hij maakt namelijk meestal de verwijzing. Kies je voor een zorgverlener die een afspraak (contract) met ons heeft? Dan vergoeden wij alle kosten. Je kunt dit zien in onze Zorgzoeker. Daar staan alle zorginstellingen waarmee wij afspraken hebben. Je kunt op ZorgkaartNederland zien hoe patiënten het ziekenhuis beoordelen. Dat kan heel handig zijn. 
  • Het kan voorkomen dat je ontevreden bent over de kwaliteit van jouw behandeling. Ons advies is om dit eerst te bespreken met de zorgverlener zelf. Dat is niet eenvoudig, maar wel vaak de snelste route naar een oplossing. Kom je er toch niet uit? Dan helpen we je graag. Neem contact met ons op over een klacht.