Zorg in een ziekenhuis of kliniek
Een afspraak of behandeling in een ziekenhuis of kliniek vraagt vaak al jouw aandacht. Van tevoren en misschien ook wel daarna. Het is fijn als alles goed geregeld is. En er rond jouw verzekering geen onzekerheden zijn. Misschien heb je daar vragen over. Over de vergoeding, onze afspraken met ziekenhuizen of over jouw zorgkostenfactuur. We helpen je hier zo goed mogelijk op weg.
Zorgverleners met afspraak (een contract)
In onze Zorgzoeker zie je met welke ziekenhuizen en klinieken wij afspraken (een contract) hebben. En voor welke behandelingen.
Bekijk de actuele wachttijden
Benieuwd wat de wachttijd is bij een ziekenhuis of kliniek? Op ZorgkaartNederland vind je de actuele wachttijden.
Persoonlijk zorgadvies
Heb je een zorgvraag? En wil je persoonlijk advies? Vul dan ons digitale formulier in. Onze zorgadviseurs geven je graag advies dat past bij jouw situatie.
Vergoeding ziekenhuiszorg
Voorkom financiƫle verrassingen achteraf: bekijk eerst jouw vergoedingen voor ziekenhuiszorg.
Ga goed voorbereid naar jouw zorgverlener
Wil je je zo goed mogelijk voorbereiden op je gesprek met jouw zorgverlener? Bekijk dan de tips op 3goedevragen.nl.
Antwoord op jouw vragen
-
De meeste ziekenhuiszorg krijg je vergoed uit jouw basisverzekering. Je betaalt hiervoor wel eigen risico. Soms krijg je een vergoeding onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld als je toestemming hebt. Lees meer over de vergoeding voor ziekenhuiszorg.
-
Ja, je kunt dat zelf bepalen. Als je een voorkeur hebt, kun je dit aangeven in het gesprek met jouw huisarts. Hij maakt namelijk meestal de verwijzing. Kies je voor een zorgverlener die een afspraak (contract) met ons heeft? Dan vergoeden wij alle kosten. Je kunt dit zien in onze Zorgzoeker. Daar staan alle zorginstellingen waarmee wij afspraken hebben. Je kunt op ZorgkaartNederland zien hoe patiƫnten een ziekenhuis of kliniek beoordelen. Dat kan heel handig zijn.
-
Het kan voorkomen dat je ontevreden bent over de kwaliteit van jouw behandeling. Ons advies is om dit eerst te bespreken met de zorgverlener zelf. Dat is niet eenvoudig, maar wel vaak de snelste route naar een oplossing. Kom je er toch niet uit? Dan helpen we je graag via onze klantenservice.
-
Soms duurt het maanden voordat je die rekening krijgt. Dan maakt het begrijpen van de rekening niet eenvoudiger. Wij willen je daar graag mee helpen. De meeste vragen rond de rekening van het ziekenhuis hebben we voor jou verzameld op de pagina 'De rekening van het ziekenhuis'.
-
We begrijpen de verwarring en proberen het uit te leggen. Maak je een afspraak in een ziekenhuis of kliniek? Dan maakt deze voor of na jouw afspraak een dossier aan. Dat is een soort digitale map rond jouw behandeling. De datum waarop een ziekenhuis of kliniek dit doet, is de datum die op jouw zorgkostenfactuur komt te staan. Die datum kan dus anders zijn dan de datum die op de rekening komt te staan. Wil je jouw behandeldatum weten? Log dan in op Mijn VGZbewuzt en ga naar het tabblad 'Zorgkosten'.
-
Waarschijnlijk heeft een ziekenhuis of kliniek wel iets gedaan, maar ben je daar zelf niet bij geweest. Dat klinkt vreemd, maar komt wel voor. Bijvoorbeeld als je bloed hebt laten prikken. Het ziekenhuis of een laboratorium controleert jouw bloed en stuurt daarvoor een rekening. In Mijn VGZbewuzt kun je zelf nog even controleren of je in een ziekenhuis of kliniek bent geweest. Je vindt deze informatie onder het tabblad 'Verbruikte zorg'.
-
Soms is het fijn om meer zekerheid te hebben. Daarbij kan de mening van een andere arts bij helpen. Daarvoor heb je een verwijzing nodig van de arts die jou op dit moment behandelt. Als je die verwijzing hebt, kun je een second opinion aanvragen.
-
Voor veel aandoeningen en ziektes zijn er meerdere behandelingen mogelijk. Welke zijn dat? Wat zijn de voor- en nadelen? En nog belangrijker: welke behandeling past het beste bij jou? De keuzehulpen van VGZbewuzt geven antwoord op al deze vragen.