Europese gezondheidskaart (EHIC)

Heb je zorg nodig tijdens je vakantie of verblijf in het buitenland? Bel altijd eerst de VGZbewuzt Alarmcentrale op +31 40 297 58 90 (24/7 bereikbaar).  

Download voor vertrek ook de VGZbewuzt app. Hier in staat informatie die ook op je European Health Insurance Card (EHIC) staat. Let op: dit is geen officiële EHIC. Het kan zijn dat ze in het buitenland wel om een officieel bewijs vragen en de digitale pas niet accepteren. Neem ook dan contact op met de VGZbewuzt Alarmcentrale. Wij sturen dan een verzekeringsbewijs naar de zorgverlener. Zo hoef je misschien zelf de kosten niet voor te schieten. Liever een plastic pasje mee? Vraag deze dan aan via Mijn VGZbewuzt of de VGZbewuzt app. Je pasje ontvang je binnen 5 werkdagen gratis thuis. 

Voordelen van EHIC

  • De buitenlandse zorgverlener is direct op de hoogte van je gegevens
  • Geen onverwachte kosten voorschieten voor spoedzorg als je de persoonsgebonden EHIC toont
  • Je hoort direct wat wel en niet vergoed wordt
  • De EHIC is helemaal gratis en persoonlijk

Voorwaarden voor zorg in het buitenland

  • Tijdens je verblijf in landen waar de EHIC geldt, kun je een vergoeding krijgen voor medische zorg. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voor de verzekerden van het betreffende land. 
  • Privéklinieken werken in sommige gevallen niet met EHIC.
  • Ga je speciaal naar het buitenland voor een medische behandeling? Dan is de pas niet geldig.
  • Ben je niet verzekerd bij VGZbewuzt, maar gebruik je wel de EHIC? Dan verhalen we de kosten achteraf bij jou. 

In deze landen is de EHIC geldig

Op de website Nederland wereldwijd lees je in welke landen de pas geldig is. Ben je in een land waar de EHIC niet geldig is? Bel dan altijd met de VGZbewuzt Alarmcentrale: +31 40 297 58 90

111-formulier in plaats van EHIC

In de volgende landen is de EHIC niet geldig, maar heb je een E-111 formulier nodig:
  • Bosnië-Herzegovina
  • Servië
  • Montenegro
  • Tunesië
  • Turkije

111-formulier voor vertrek aanvragen

Ga je naar een van de landen die hierboven genoemd worden? En is dat het land waar je vandaan komt? Dan vraag je voordat je vertrekt het 111-formulier bij ons aan. Bel daarvoor naar 088 - 131 01 39 (gebruikelijke belkosten). Je kan dit formulier gebruiken voor spoedeisende zorg als je korter dan een jaar in dit land verblijft.

111-formulier aanvragen op het moment dat het nodig is

Ben je niet geboren in het land waar je naartoe gaat? Dan vraag je het 111-formulier telefonisch aan op het moment dat je zorg nodig hebt. Dit doe je via de VGZbewuzt Alarmcentrale: +31 40 297 58 90. Wij regelen jouw 111-formulier. Ook vertellen we je welk ziekenhuis of kliniek het formulier accepteert. En waar je dus terechtkunt. We versturen het formulier rechtstreeks naar jouw zorgverlener. Het formulier versturen wij gratis. Heb je al zorgkosten gemaakt voordat je het 111-formulier hebt aangevraagd? Bel dan ook zo snel mogelijk de VGZbewuzt Alarmcentrale. Dan helpen wij je verder.

Geen spoed? Dan achteraf declareren

Heb je zorg nodig in het buitenland, maar heeft het geen spoed? Dan kun je het beste de kosten betalen en later bij ons declareren. Bijvoorbeeld de kosten van een buitenlandse huisarts of apotheek. 

Geldigheidsduur EHIC staat vermeld op zorgpas

De geldigheidsduur van je EHIC vind je op het pasje zelf.  

EHIC gestolen of kwijt

Is je pas gestolen of ben je die kwijt? De informatie vind je ook digitaal in de VGZbewuzt app. Wil je liever een nieuwe pas thuis ontvangen? Vraag deze dan zelf aan via Mijn VGZbewuzt of de VGZbewuzt app. Je kunt het ook telefonisch doen, direct in het keuzemenu. Je nieuwe pas ontvang je dan binnen 5 werkdagen gratis thuis.