Vragen over de zorgkostenfactuur

Heb je vragen over je zorgkostenfactuur van VGZbewuzt? Hieronder zie je de meest gestelde vragen en antwoorden over onze zorgkostenfactuur.

Veelgestelde vragen

  • Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van jouw zorgnota kun je bekijken in Mijn VGZbewuzt en de VGZbewuzt app. 

     
  • Wat vervelend dat je declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vind je een opsomming van de redenen die het vaakst voorkomen:  

    • Je declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld.
    • Je verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor jouw zorgkosten
    • Je hebt nog een openstaand eigen risico
    • Je betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage
    • Je hebt nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg
    • De zorgverlener die je heeft behandeld heeft geen contract bij VGZbewuzt
  • Het kan zijn dat we jouw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval?
    Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor jou kunnen aanmaken. We beoordelen je declaratie dan opnieuw. 
    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijg je binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op je rekening. 
  • Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop je in het ziekenhuis bent geweest. Als je met een gezondheidsklacht naar het ziekenhuis gaat, stelt een specialist de diagnose en daaruit volgt eventueel een behandeling. De datum in de zorgkostenfactuur is de begindatum van de behandelperiode waarover de zorgverlener kosten bij ons heeft gedeclareerd.
  • We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. Daarop kunnen nota’s staan van meerdere zorgverleners. We vinden het zonde om voor iedere behandeling een nieuwe factuur te versturen. Ook kunnen we op deze manier verschillende bedragen met elkaar verrekenen.
  • Alles wat we online kunnen doen, doen we online. Je krijgt dus bijna nooit post van ons. Niet op je deurmat in ieder geval. Wel in je postvak in Mijn VGZbewuzt en de VGZbewuzt app. Je vindt hier onder andere je zorgkostenfactuur en je polis.

     

  • Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis of een GGZ instelling maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of jij nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we je een factuur.